Ordat av Ingela

Ordat av Ingela

Min blogg

Sedan 2012 bloggar jag på www.ingelanetz.wordpress.com
Några av mina favorittexter från den här bloggen har återuppstått där, annars är detta numer ett textarkiv som mest samlar digitalt damm.
Välkommen till min hemsida om du vill veta mer! http://www.ingelanetz.se

I rörelse

Om skola och skolutvecklingPosted by Ingela Netz Sun, July 01, 2012 12:46:52

I en krönika för Lärarnas tidning skrev jag för några år sedan om olika elevtyper, eller snarare stereotyper. Ni vet, tjejen som skickligt läser av vad jag som lärare ”är ute efter”, och nästan utplånar sin egen personlighet för att hela tiden göra ”rätt”. Eller killen som högljudd och stöddig sitter längst bak i klassrummet och stör och förstör. Jag hade säkert kunnat dra slutsatser om vilka uppväxt- och familjeförhållanden de levde i också. De är vanliga, de där stereotyperna. Jag tror faktiskt att de till och med finns beskrivna i någon av psykologiböckerna man läste på lärarhögskolan.

Jag blir ganska rejält generad när jag läser krönikan nu. Känner att jag skulle behöva dra ner skämsmössan långt över ögonen. Inte mycket till reflektion eller normkritiskt tänkande där, inte!

Som jag skrev då skulle jag aldrig uttrycka mig idag. Knappt tio år senare kan jag konstatera att min kunskap är djupare, min kompetens bredare och mina förklaringsmodeller betydligt mer ödmjuka inför alla de perspektiv som skulle kunna belysa en fråga eller ett problem. Och det är ju det som är så häftigt! Bort med skämsmössan! Flaggan i topp och trumpetfanfarer; jag är en lärande människa! Jag är vuxen, utbildad och väletablerad, men långt ifrån färdig.

Den där viljan till rörelse! Viljan till att vara i ständig förändring, måste man famna som lärare, som skolledare, som skolutvecklare. Som jag ser det av två lika tungt vägande skäl. Det ena handlar om mig själv. Om att jag ska kunna sitta här om tio år till och konstatera att jag inte stannat. För om jag stannar, så kommer jag ofelbart i otakt med min omgivning. Och det kan man behöva göra ibland, tro inte annat. Det finns naturligtvis värden i tillvaron som man definitivt är beredd att dra i nödbromsen för att rädda. Men om man tänker på värdering som ett verb istället för som ett substantiv; någonting man gör, inte någonting man har (tack, Troed Troedsson och Camilla Hending, http://paradigmmaklarna.com/?p=1263 , vars formulering jag snor) så är vi tillbaka i ett bejakande av rörelsen i alla fall! Så för min egen skull, för min förståelse av världen, och för att jag ska kunna famna den och känna att jag är en del av den, behöver jag förstå, acceptera och bejaka att jag förändras.

Det andra skälet handlar om dem jag möter. Ingen människa går genom livet utan att påverka eller göra intryck på andra. Somliga ägnar hela sitt liv åt att göra just detta. Det är ett oerhört ansvar och ett fantastiskt förtroende när en annan människa tillåter mig att göra intryck på henne. En del av oss får till och med betalt för att göra det. Vi som jobbar i och för och med skola, har ett uppdrag som kräver ett stort mått av ödmjukhet inför det faktum att det som man hela tiden måste låta sina egna kunskaper och erfarenheter ”studsa” emot är i rörelse! Barn och unga som växer, utvecklas och förändras. Ett samhälle om ser annorlunda ut idag jämfört med igår. Den elev du möter i augusti är inte samma elev du sa hej då till i juni. Den skolledare jag möter i oktober är inte densamma som i april. Den skola vi alla älskar och brinner för kan omöjligt vara samma skola som den var förr, eller ens förra veckan. Den skolpolitiker som talar i Almedalen i dag är inte densamma som när han/hon talade i Almedalen förra året (eller jo, kanske, förresten.. smiley)

Det är jobbigt. Det är jobbigt och skitsvårt att vara en lärande människa i ständig rörelse. Man blir åksjuk och tappar riktningen och måste kasta gamla sanningar överbord. Men det finns helt enkelt inget alternativ, och det är jäklar så roligt när man stannar upp och ser bakåt och upptäcker vilken resa man faktiskt gjort!

Så. Som sagt. Flaggan i topp, skämsmössan av! Lärare och skolledare som är lärande människor kommer att skapa och omskapa en lärande skola -i ständig rörelse!

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.